A pénzügyi kultúra és a tudatosság szintjének felmérése a Soproni Egyetem hallgatói körében – A 2022. évi kérdőíves kutatás eredményeinek bemutatása
DOI:
https://doi.org/10.21637/GT.2024.1.05Kulcsszavak:
statisztikai elemzés, pénzügyi kultúra és tudatosság, oktatásAbsztrakt
Mindennapi életünk pénzügyei kihívások elé állít minket, de különösen a fiatalokat, akik most kerültek ki az iskolapadból, vagy éppen egyetemi hallgatók lettek. Rengeteg információ zúdul ránk, fontos kérdés, hogy megértjük-e azokat, nem mindegy, honnan származnak a döntéshez szükséges információk, ahogyan az sem, milyen ismereteket kapnak meg az egyetemen. A jó gazdasági, pénzügyi döntés meghozásának képességét ál-talában gazdasági kompetenciának, gazdasági műveltségnek vagy pénzügyi kultúrának nevezik. Ennek mérésével kezdtünk el foglalkozni 2022 őszén, a Soproni Egyetemen, a kutatás jelenleg is zajlik, illetve folytatódik. Cikkünk-ben áttekintjük a pénzügyi kultúra fogalomkörét, annak lényeges, me-ghatározó elemeit, és bemutatjuk primer kutatásunkat, melyet az egyetem két karán, két különböző munkarendben tanuló hallgatói körében végeztünk. A kérdőíves felmérés alapján 169 fő adatait a leíró statisztika eszközeinek segítségével elemeztük. A lekérdezésben részt vett megkérdezettekről elmondhatjuk, hogy bár a két kar hallgatói különböző pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek, de jó néhány kérdésben hasonlóképpen gondolkodnak, cselekednek vagy éppen terveznek majd a jövőben cselekedni. Ugyanakkor a nappali és levelező képzésben részt vevők válaszai között már kimutathatók jelentősebb különbségek.
JEL-kódok: C10, D91, I22
Hivatkozások
Atkinson, A. & MESSY F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en
Baranyi, A. & Zsigrai, H. (2023). A Z generáció véleménye a zöld pénzügyi megoldásokról egy primer kutatás tükrében. Acta Carolus Robertus, 13(2), 160-175. DOI: https://doi.org/10.33032/acr.4646
Baranyi, A., Zsigrai, H. & Széles, Zs. (2023). A pénzügyi tudatosság érvényesülése a zöld pénzügyi megoldások terén. In: Széles, Zs., Szőke, T. M. (szerk., 2023). A mesterséges intelligencia szerepe a fenntartható gazdasági döntésekben – XVII. Soproni Pénzügyi Na-pok, pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferencia: konferenciakö-tet. Sopron, Soproni Egyetem Kiadó, 95-106 URL: https://tinyurl.com/3kmjvufe
Bárczi, J. & Zéman, Z. (2015). A pénzügyi kultúra és annak anomáliái. Polgári szemle : Gazdasági és társadalmi folyóirat, 11(1-3), 101-108. URL: https://tinyurl.com/y7x5jmme
Budai, E. & Denich, E. (2023). The financial bravery of generation Z. Acta Academiae Be-regsasiensis-Economics, 2023(3), 227-241. DOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-3-227-241
Csorba, L. (2020). The Determining Factors of Financial Culture, Financial Literacy and Fi-nancial Behavior. Pénzügyi szemle / Public Finance Quarterly, 2020(1), 67-83. DOI: https://doi.org/10.35551/PFQ_2020_1_6
Fejes, J. K. (2020). A pénzügyi tudatosság formálásának lehetőségei a középfokú oktatásban. XIV. Soproni Pénzügyi Napok pénzügyi, adózási és számviteli konferencia konferencia-kötete. Soproni Felsőoktatásért Alapítvány. ISBN 978-615-80230-6-1, 80-88. URL: https://tinyurl.com/y7p2y5xm
Garai-Fodor, M. & Csiszárik-Kocsir, Á. (2018). Miért fontos a pénzügyi ismeretek oktatása a Z generáció véleménye alapján? Polgári Szemle: Gazdasági és társadalmi folyóirat, 14(1-3), 107-119. DOI: https://doi.org/10.24307/psz.2018.0809
Gerencsér, D. & Csiszárik-Kocsir, Á. (2024). A fogyasztók vásárlási döntéseinek transzfor-mációja és az infláció befolyásoló hatása. In: Varga, J., Csiszárik-Kocsir, Á., Garai-Fodor, M., (szerk., 2024). Vállalkozásfejlesztés a XXI. században 2024. I. kötet: Újszerű meglá-tások és hagyományos megoldások napjaink gazdasági és társadalmi problémáinak ke-zelésében. Budapest, Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar, 138-148. URL: https://tinyurl.com/276ncu7y
Kovács, L. & Nagy, E. (2022). A hazai pénzügyi kultúra fejlesztésének aktuális feladatai. Gazdaság és pénzügy, 9(1), 2-19. DOI: https://doi.org/10.33926/GP.2022.1.1
Kovács, T. & Szóka, K. (2020). A pénzügyi kultúra és pénzügyi tudatosság helyzete. In: Ko-vács, T. & Szóka, K. (szerk., 2020). XIV. Soproni Pénzügyi Napok: „Gazdaságvédelem és pénzügyi kiutak” pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferencia: Konferenciakötet. Sopron, Magyarország: Soproni Felsőoktatásért Alapítvány, 104-112. URL: https://tinyurl.com/y7p2y5xm
Lusardi, A., Mitchell, O. & Curto, V. (2010): Financial literacy among the young. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358-380. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01173.x
MNB (2008). Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztés területén a PSZÁF és az MNB között. URL: https://tinyurl.com/3afb53as
Prégler K. & Kovács T. (2023). Elsőéves egyetemisták pénzügyi tudása és attitűdje. Gazda-ság & Társadalom, 33(4), 65-87. URL: https://tinyurl.com/4r3n38nm
Süge, Cs. (2010). A pénzügyi kultúra mérhetősége. In: Tompáné Daubner, K. & Miklós, Gy. (szerk., 2010). Tudomány napi előadás. Tudományos mozaik 7. Második kötet. Kalocsa, Tomori Pál Főiskola. 1-11.
Szóka, K. (2021). A pénzügyi kultúra és tudatosság meghatározása és magyarországi hely-zete. Economica, 12(3-4), 1-8. DOI: https://doi.org/10.47282/economica/2021/12/3-4/10417
Szőke, B. & Tóth, E. I. (2023). A pénzügyi-gazdasági ismeretek oktatása és a pénzügyi tuda-tosság összefüggései. Acta Carolus Robertus, 13(1), 19–30. DOI: https://doi.org/10.33032/acr.4082
Zsótér, B., Németh, E. & Mészáros, A. (2022). A felsőoktatásban tanuló fiatalok jellemzése pénzügyi céljaik, attitűdjeik és magatartásuk mentén. Vezetéstudomány, 53(3), 60-72. DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.05

##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.