A fenntartható fejlődés fogalmának hétköznapi értelmezése és összevetése a tudományos definícióval

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21637/GT.2022.3.02

Kulcsszavak:

fenntartható fejlődés, fogyasztói vélemény, tartalomelemzés, nemi különbségek

Absztrakt

A fenntartható fejlődés és az azon alapuló 17 fenntartható fejlődési cél (SDG) megismerése közös érdek, a hétköznapi életben mégsem ismert vagy nem tudatosan kezelt jelenség. A fenntartható fejlődési célok elérésének érdekében folytatott diskurzus során fontos lenne, hogy a fogalom értelmezése hasonló legyen a döntéshozók és az érintettek számára is. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy a fenntarthatóság három pillére megjelenik-e a szabadon visszaadott definíciókban, és felfedezhetünk-e bizonyos mintázatokat, illetve eltéréseket a megfogalmazásokban. A megkérdezett közel 150 fő válaszait az ENSZ által is elfogadott tudományos definíció alapján kódoltuk, a válaszokban megjelenő példákat pedig az SDG listához igazítottuk, majd NVivo14 segítségével elemeztük. Elemzésünk egy ponton mutatott eltérést: a nők és a férfiak eltérően értelmezik ezt a jelenséget. Míg a hölgyek válaszaiban a fenntarthatóság környezeti pillére erős, a férfiaknál a gazdasági szempont volt hangsúlyosabb. A társadalmi szempont mindkét nem válaszában megjelent. Tanulmányunkban az elemzések bemutatása mellett kitértünk az eltérés lehetséges okaira és ennek gazdasági jelentőségére is.

Szerző életrajzok

Anita Kolnhofer-Derecskei

Dr. KOLNHOFER-DERECSKEI Anita PhD  
Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar
egyetemi docens

Regina Zsuzsánna Reicher

Dr. REICHER Regina Zsuzsánna PhD 
Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar
egyetemi docens

György Hauber

Dr. HAUBER György PhD
Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar
főiskolai docens

Melinda Majláth

Dr. MAJLÁTH Melinda PhD 
Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar
egyetemi docens

Hivatkozások

Arachchi, J. I. – Managi, S. (2021): Preferences for energy sustainability: Different effects of gender on knowledge and importance. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 141, 110767. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rser.2021.110767

Bain, P. – Kroonenberg, P. M. – Johansson, L. O. – Milfont, L.T. – Crimston, C. –Kurz, T. R. –Bushina, E. – Calligaro, C. – Demarque, Ch. –Guan, Y. – Park, J. (2019): Public views of the Sustainable Development Goals across countries. Nature Sustainability, Springer Nature, 2019, 2(9):819-825. DOI: https://doi.org/10.1038/s41893-019-0365-4

Balakrishnan, B. – Tochinai, F. – Kanemitsu, H. (2020): Perceptions and Attitudes towards Sustainable Development among Malaysian Undergraduates. International Journal of Higher Education, 9(1):44-51. ISSN-1927-6044

Bartus, G. (2013): A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására. Statisztikai Szemle, 91(8-9):842–869.

Bartus, G. (2020): Fenntartható pályán? A társadalmi-ökológiai fenntarthatóság állapota és trendjei. In: Társadalmi Riport, szerk.: Kolosi T., Szelényi I., Tóth I., Gy., Budapest.

Basiago, A. D. (1998): Economic, social, and environmental sustainability in development theory and urban planning practice. Environmentalist, 19(2):145–161. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1006697118620

Bergman, J. Z. – Westerman, J. W. – Bergman, S. M. – Westerman, J. – Daly, J. P. (2014): Narcissism, materialism, and environmental ethics in business students. Journal of Management Education, 38(4):489–510. DOI: https://doi.org/10.1177/1052562913488108

Bloodhart, B. & Swim, J. (2020) Sustainability and Consumption: What’s Gender Got to Do Wuith It? Economics, Journal of Social Issues, 76(1):101–113. DOI: https://doi.org/10.1111/josi.12370

Brown, J. H (2015): The Oxymoron of Sustainable Development, BioScience, 65(10):1027–1029. DOI: https://doi.org/10.1093/biosci/biv117

Calabrese, A. – Costa, R. – Ghiron, N. – Menichini, T. (2018): Gender Equality Among CSR Managers and its Influence on Sustainable Development: A Comparison Among Italy, Spain and United Kingdom. European Journal of Sustainable Development. 4(7). DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2018.v7n4p451

Caradonna, J. L. (2014): Sustainability: A history. Oxford University Press.

Clinton, R. L. (1977): Ecodevelopment. World Affs., 140, 111.

Daly, H. E. (1977): Steady state economy. San Francisco, 545.

Daly, H. E. (2014): From uneconomic growth to a steady-state economy. Edward Elgar Publishing. ISBN: 978 1 78347 995 5

Du, J. – Pan, W. (2022): Gender differences in reasoning energy-saving behaviors of university students; Energy and Buildings 275(1):1–11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2022.112458

Európai Unió (2019): Vitaanyag: Fenntartható Európa 2030-ra https://ec.europa.eu/info/publications/reflection-paper-towards-sustainable-europe-2030_hu

Falk, A. – Hermle, J. (2018): Relationship of gender differences in preferences to economic development and gender equality. Science, 362(6412). DOI: https://doi.org/10.1126/science.aas9899

Fløttum, K. – Dankel, D. J. – Skiple, J. K. (2022): The Sustainable Development Goals – Sensible Initiative or Just Nonsense? An Investigation of Norwegian Citizens’ Knowledge and Attitudes. Sustainability, 14(7):4305. DOI: https://doi.org/10.3390/su14074305

Günther, J. – Overbeck, A., K. – Muster, S. – Tempel, B., J. – Schaal, S. – Schaal, S. – Kühner, E. – Otto, S. (2022): Outcome indicator development: Defining education for sustainable development outcomes for the individual level and connecting them to the SDGs. Global Environmental Change. (74). DOI: https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2022.102526

Isenmann, R. – Landwehr-Zloch, S. – Zinn, S. (2020): Morphological box for ESD – landmark for universities implementing education for sustainable development (ESD). The International Journal of Management Education, 18(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100360

Kaltenborn, M. – Krajewski, M. – Heike. K. (2020): Sustainable Development Goals and Human Rights. Springer Open. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-30469-0

Kozma, D. E. (2018): A Fenntartható Fejlődési Célok (SDGs) és a GDP közötti kapcsolat vizsgálata. GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM, 11(3-4):67-89. DOI: https://doi.org/10.21637/GT.2018.3-4.05

KSH: Fenntartható fejlődési célok. https://www.ksh.hu/sdg (letöltve: 2022. 10. 23.)

Lányi, A. – Kajner, P. (2019): A fenntarthatóság témaköre a felsőoktatásban. A Magyar Tudományos Akadémia és az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság az ELTE Humánökológia mesterszak közreműködésével, 2018. november 19-én rendezett tudományos tanácskozásának dokumentumai. UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság. Pantopress Nyomda, Budapest, ISBN 978-963-7364-09-9.

Lee, E. - Park, N. – Han J. H. (2013): Gender Difference in Environmental Attitude and Behaviors in Adoption of Energy-Efficient Lighting at Home; Journal of Sustainable Development; 6(9):36–50. DOI: https://doi.org/10.5539/jsd.v6n9p36

Mebratu, D. (1998): Sustainability and sustainable development: Historical and conceptual review, Environmental Impact Assessment Review, 18(6):493–520. ISSN 0195-9255. DOI: https://doi.org/10.1016/S0195-9255(98)00019-5

Meadows, D. H. – Meadows, D. L. – Randers, J. – Behrens III, W. W. (1972): The limits to growth-club of Rome.

Miralles-Guasch, C. – Melo, M. M. – Marquet, O. (2016): A gender analysis of everyday mobility in urban and rural territories: from challenges to sustainability, Gender, Place & Culture, A Journal of Feminist Geography 23(3):398-417.DOI: https://doi.org/10.1080/0966369X.2015.1013448

Plumwood, V. (1993): Feminism and the Mastery of Nature. London: Routledge London, 239 pages ISBN 0 415 06809 6, 0 415 06810 X.

Purvis, B. – Mao, Y. – Robinson, D. (2019): Three pillars of sustainability: in search of conceptual origins. Sustainability Science 14(3):681–695.DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-018-0627-5

Radzi, N. A. M. – Saidi, N. A. – Hasbollah, H. R. – Hashim, H. – Abdullah, F. A. (2022): Revisiting a Study of Awareness and Perception Towards Sustainability. Management, 7(28):102–118. DOI: https://doi.org/10.35631/JTHEM.728008

Redclift, M. (2005): Sustainable development (1987–2005): an oxymoron comes of age. Sustainable development, 13(4):212–227. DOI: https://doi.org/10.1002/sd.281

Sachs, I. (1974): Environment and Styles of Development. Economic and Political Weekly 9(21):828–837.

Sachs, J. D. (2015): The age of sustainable development. The Age of Sustainable Development. Columbia University Press. ISBN: 9780231539005.DOI: https://doi.org/10.7312/sach17314

Simonyi, P. – Zsótér, B. (2020): A fenntartható fejlődés, a fenntarthatóság értelmezési kérdései a megvalósítás érdekében. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15(1-2):55–67. DOI: https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.55-67

Sinha, E. – Bagarukayo, K. (2019): Online Education in Emerging Knowledge Economies: Exploring factors of motivation, de-motivation and potential facilitators; and studying the effects of demographic variables. The International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology. 15(2):5–30.

Shrestha, B. – Bajracharya, S. B. – Keitsch, M. M. – Tiwari, S. R. (2020): Gender differences in household energy decision-making and impacts in energy saving to achieve sustainability: A case of Kathmandu. Sustainable Development, 28(5):1049–1062. DOI: https://doi.org/10.1002/sd.2055

Shrestha, B. – Tiwari, S. R. – Bajracharya, S. B. – Keitsch, M. M. – Rijal, H. B. (2021): Review on the Importance of Gender Perspective in Household Energy-Saving Behavior and Energy Transition for Sustainability. Energies, 14(22):7571. DOI: https://doi.org/10.3390/en14227571

UN (1987): Our Common Future (Brundtland Report) https://www.are.admin.ch/are/en/home/media/publications/sustainable-development/brundtland-report.html

UN (1992): Agenda 21. United Nations, New York.

UN (2002): Report of the world summit on sustainable development (A/CONF.199/20). United Nations, New York.

Xiao, C. – Hong, D. (2010): Gender differences in environmental behaviors in China. Population and Environment (32):88–104.DOI: https://doi.org/10.1007/s11111-010-0115-z

Xiao, C. – McCright, A. M. (2015): Gender differences in environmental concern: Revisiting the institutional trust hypothesis in the USA. Environment and Behavior, 47(1):17–37. DOI: https://doi.org/10.1177/0013916513491

Waas, T. – Hugé, J. – Verbruggen, A. – Wright, T. (2011): Sustainable development: a bird's eye view. Sustainability, 3(10):1637–1661. DOI: https://doi.org/10.3390/su3101637

Westerman, J. W. – Bergman, J. Z. – Bergman, S. M. – Daly, J. P. (2012): Are universities creating millennial narcissistic employees? An empirical examination of narcissism in business students and its implications. Journal of Management Education, 36(1):5–32. DOI: https://doi.org/10.1177/1052562911408097

Westerman, J. W. – Nafees, L. – Westerman, J. (2021): Cultivating support for the sustainable development goals, green strategy and human resource management practices in future business leaders: The role of individual differences and academic training. Sustainability, 13(12):6569. DOI: https://doi.org/10.3390/su13126569

Widegren, K. – Sand, J. (2021): Gender and Sustainability: An International Research Review. Gender Action. https://www.gu.se/sites/default/files/2021-12/Gender-and-Sustainability_An-International-Research-Review.pdf

Zguir, M., F. – Dubis, S. – Koç, M. (2021): Embedding Education for Sustainable Development (ESD) and SDGs values in curriculum: A comparative review on Qatar, Singapore and New Zealand. Journal of Cleaner Production, (319). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128534

KOLNHOFER-DERECSKEI Anita – REICHER Regina Zsuzsánna – HAUBER György – MAJLÁTH Melinda: A fenntartható fejlődés fogalmának hétköznapi értelmezése és összevetése a tudományos definícióval

##submission.downloads##

Megjelent

2023-07-10

Hogyan kell idézni

Kolnhofer-Derecskei, A., Reicher , R. Z., Hauber , G., & Majláth , M. (2023). A fenntartható fejlődés fogalmának hétköznapi értelmezése és összevetése a tudományos definícióval. Gazdaság & Társadalom | Journal of Economy & Society, 15(3), 35–63. https://doi.org/10.21637/GT.2022.3.02