Kozmetikumvásárlók szegmentálása az üzletekben történő kozmetikumok vásárlását befolyásoló tényezők alapján

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21637/GT.2022.4.05

Kulcsszavak:

használat, klaszter, kozmetikum, üzlet, vásárlás

Absztrakt

A tanulmány témája az üzletekben történő kozmetikumvásárlások tényezőinek hatása a kozmetikumvásárlási és -fogyasztási döntésekre. A téma jelentősége abban rejlik, hogy a vásárlók egyre szélesebb szortimentű kozmetikai termékpalettából válogathatnak a különböző kozmetikumokat (is) árusító üzletekben, amelyek között megtalálhatóak natúr, vegyi kozmetikumok, illetve ezek valamilyen kombinációja. A tanulmány célja annak a vizsgálata, hogy a fogyasztók/vásárlók milyen tényezők hatására hoznak döntést az üzletekben történő kozmetikumok megvásárlása és használata mellett, és ezek alapján ezen kozmetikai termékek vásárlói és fogyasztói hogyan szegmentálhatók. A kutatás módszertanát tekintve kvantitatív kutatás, formája online megkérdezés (n=1.439). Elvárt eredményekként kerül bemutatásra egy saját elméleti és egy saját kutatási modell, illetve a két modell közötti kapcsolat, továbbá az üzletekben történő kozmetikumvásárlásokra ható faktorok és klaszterek.

Szerző életrajzok

Nóra Amberg

AMBERG Nóra
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola, Gödöllő
doktorjelölt

Balázs Gyenge

Dr. GYENGE Balázs PhD
Wekerle Sándor Üzleti Főiskola Társadalomtudományi Tanszék, Budapest
egyetemi docens

József Lehota

Dr. habil. LEHOTA József DSc
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent István Campus Agrár-és Élelmiszergazdasági Intézet, Gödöllő
Professor Emeritus

Hivatkozások

Alvensleben, L. R. (1989): Sozialwissenschaftliche Methoden der Agrarmarkt-forschung. Neuere Forschungskonzepte und – Methoden in den Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus. Schriften der Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus. E. V. Band 25, 239-246, Münster-Hiltrup, Landwirtschaftsverlag.

Banerjee, B. – McKeage, K. (1994): How Green Is My Value: Exploring the Relationship Between Environmentalism and Materialism in NA – Advances in Consumer Research 21. Allen, C. T., John D. R. (eds.). Provo, UT: Association for Consumer Research. 147-152. ISBN: 9780915552320.

D’Souza, C. – Taghian, M. – Lamb, P. – Peretiatko, R. (2007): Green decisions: demographics and consumers understanding of environmental labels. International Journal of Consumer Studies, 31(4):371-376. Online ISSN: 1470-6431. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1470- 6431.2006.00567. (Letöltve: 2021.03.21.)

Dembkowski, S. H. – Lloyd, S. (1994): The environmental value-attitude-system model: A framework to guide the understanding or environmentally conscious consumer behaviour. Journal of Marketing Management, 10(7):593-603. Online megjelenés: 2010. ISSN: 0022-2429, Online ISSN: 1547-7185. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.1994.9964307. (Letöltve: 2019.08.05.)

Emery, B. (2012): Sustainable Marketing. Harlow, Essex, England, Pearson. ISBN: 9780273723288.

Engel, J. F. – Kollat, D. T. – Blackwell, R. D. (1973): Consumer Behaviour. New. York, Holt, Rinehart and Winston. ISBN 10: 0030863716, ISBN 13: 9780030863714.

Euromonitor International (2019): Milyenek a fogyasztók 2019-ben? Tíz fő trend. Trade Magazin, 14(2-3):26-27. ISSN: 1788-4179.

Everett, F. (1986): Kozmetika. Usborne Kézikönyv. London, Usborne Publishing. ISBN: 0589000382991.

Fodor M. – Fürediné Kovács A. – Horváth Á. – Rácz G. (2012): Fogyasztói magatartás. Budapest, Perfekt. ISBN: 0359001524887, 9635851553.

Grunert, K. G. – Larsen, H. H. – Madsen, T. K. – Baadsgaard, A. (1996): Market Orientation in Food and Agriculture. London, Kluwer. ISBN-13: 978-1-4612-8557-1, e-ISBN-13: 978-1-4613-1301-4. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4613-1301-4.

Hunter, L. M. – Hatch, A. – Johnson, A. (2004): Cross-National Gender Variation on Environmental Behaviors. Social Science Quarterly, 85(3):677-694. ISSN: 0038-4941, 0276-1742. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0038-4941.2004.00239.x. (Letöltve: 2021.02.11.)

Kotler, P. – Keller, K. L. (2012): Marketingmenedzsment. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN: 978 963 05 9778 4. Online megjelenés (2016), ISSN: 2939-6115. DOI: https://doi.org/10.1556/9789630597784.

Lehota J. (2001): Élelmiszer-gazdasági marketing. Budapest, Műszaki Könyvkiadó. ISBN: 9631628027.

Lust, J. – Tierra, M. (1991): A természetes gyógymódok bibliája. Budapest, BUDAPEST PRINT és DUNA Könyvkiadó. ISBN: 9637458220.

Nemcsicsné Zsóka Á. (2005): Következetesség és rések a környezettudatos szervezeti magatartásban. PhD értekezés. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Környezetgazdaságtani és Technológiai Tanszék. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/196/ (Letöltve: 2019.04.12.)

Pillai, S. (2013): Profiling green consumers based on their purchase behaviour. International Journal of Information, Business and Management. 5(3):15-27. ISSN: 2076-9202. Online ISSN 2218-046X. http://ijibm.elitehall.com/IJIBM_Vol5No3_Aug2013.pdf (Letöltve: 2022.01.12.)

Rapajka G. (szerk.) (2019): Természetes gyógymódok. Gyógynövények, receptek és terápiák a testi-lelki egészségért. Budapest, HVG. ISBN: 978-963-304-850-4.

Sajtos L. – Mitev A. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest, Alinea. ISBN: 9789639659087.

Schäffer D. (2019): Az önkiszolgáló kassza már nem elég. Nyakunkon a digitális forradalom. Store Insider Az FMCG szakma lapja, 1(8):8-10. ISSN: 2631-1178.

Schäfferné Dudás K. (2008): A környezettudatosság többszintű értelmezése és a környezettudatos fogyasztói magatartás vizsgálata. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Gazdálkodástani Doktori Iskola. Doktori értekezés. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/15247/schafferne-dudas-katalin-phd-2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Letöltve: 2019.12.12.)

Straughan, R. D. – Roberts, J. A. (1999): Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing, 16(6):558-575. ISSN: 0736-3761. DOI: https://doi.org/10.1108/07363769910297506 (Letöltve: 2019.02.13.)

Szakály Z. (2011): Táplálkozás-marketing. Budapest, Mezőgazda. ISBN: 2399995488763.

Székelyi M. – Barna I. (2008): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest, Typotex Kiadó. ISBN: 9789632790121.

Törőcsik M. (2003): Fogyasztói magatartás trendek. Budapest, KJK-Kerszöv. ISBN: 963-224-721-3.

Törőcsik M. (2007): Vásárlói magatartás. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN: 9789630583976.

Verbeke, W. (2007): Az élelmiszerkockázatokra adott fogyasztói reakciók és a kommunikáció. Élelmiszervizsgálati Közlemények, 53(1):26-36. ISSN 0422-9576. https://eviko.hu/Portals/0/ujsagok/Arcivum/2007/1_szam/EPA03135_elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2007_01.pdf (Letöltve: 2019.03.23.)

AMBERG Nóra – GYENGE Balázs – LEHOTA József: Kozmetikumvásárlók szegmentálása az üzletekben történő kozmetikumok vásárlását befolyásoló tényezők alapján

##submission.downloads##

Megjelent

2023-09-27

Hogyan kell idézni

Amberg, N., Gyenge, B., & Lehota, J. (2023). Kozmetikumvásárlók szegmentálása az üzletekben történő kozmetikumok vásárlását befolyásoló tényezők alapján. Gazdaság & Társadalom | Journal of Economy & Society, 15(4), 88–115. https://doi.org/10.21637/GT.2022.4.05