Kozmetikumvásárlók szegmentálása a környezet- és egészségtudatosság tényezői alapján
DOI:
https://doi.org/10.21637/GT.2021.3-4.06Kulcsszavak:
gyakoriság, használat, klaszter, kozmetikum, vásárlásAbsztrakt
A tanulmány témája a környezet- és egészségtudatosság tényezőinek hatása a kozmetikumvásárlási és -fogyasztási döntésekre. A téma jelentősége abban rejlik, hogy a kozmetikai ipar folyamatos „zöldülése” által a vásárlók egyre szélesebb szortimentű kozmetikai termékpalettából válogathatnak, amely, mind a Föld egészségére, mind az azt vásárló fogyasztók egészségi állapotára kedvező hatást gyakorol. A tanulmány célja annak a vizsgálata, hogy a fogyasztók/vásárlók milyen tényezők hatására hoznak döntést a környezet- és egészségtudatos kozmetikai termékek megvásárlása és használata mellett, és ezek alapján ezen kozmetikai termékek vásárlói és fogyasztói hogyan szegmentálhatók. A kutatás módszertanát tekintve kvantitatív kutatás, formája online megkérdezés (n=1.439). Elvárt eredményekként kerül bemutatásra egy saját elméleti és egy saját kutatási modell, illetve a két modell közötti kapcsolat, továbbá a környezet- és egészségtudatos kozmetikumok igénybevételére ható faktorok és klaszterek.
Hivatkozások
Alvensleben, L. R. (1989): Sozialwissenschaftliche Methoden der Agrarmarkt-forschung. Neuere Forschungskonzepte und – Methoden in den Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus. Schriften der Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaus. E. V. Band 25, 239–246, Münster-Hiltrup, Landwirtschaftsverlag.
Babbie, E. (2017): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó. ISBN: 9789635067640.
Bakács T. (1977): Környezetvédelem. Budapest, Medicina. ISBN: 963240064.
Dembkowski, S. H. – Lloyd, S. (1994): The environmental value-attitude-system model: A framework to guide the understanding or environmentally conscious consumer behaviour. Journal of Marketing Management. 10(7):593–603. Online megjelenés: 2010. ISSN: 0022-2429, Online ISSN: 1547-7185. Letöltve: 2019.08.05. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.1994.9964307.
Engel, J. F. – Kollat, D. T. – Blackwell, R. D. (1973): Consumer Behaviour. New York, Holt, Rinehart and Winston. ISBN 10: 0030863716, ISBN 13: 9780030863714.
Finisterra Do Paco, A. – Barata Raposo, M. L. – Leal Filho, W. (2009): Identifying the green consumer: A segmentation study. Journal of Targeting. Measurement and Analysis for Marketing, 17(1):17–25. ISSN: 0967-3237. Letöltve: 2021.04.19. DOI: https://doi.org/10.1057/jt.2008.28.
Fodor M. – Fürediné Kovács A. – Horváth Á. – Rácz G. (2012): Fogyasztói magatartás. Budapest, Perfekt. ISBN: 9789633946787.
Grunert, K. G. – Larsen, H. H. – Madsen, T. K. – Baadsgaard, A. (1996): Market Orientation in Food and Agriculture. London, Kluwer. ISBN-13: 978-1-4612-8557-1, e-ISBN-13: 978-1-4613-1301-4. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4613-1301-4.
Kerényi A. (2003): Környezettan, természet és társadalom – globális szempontból. Budapest, Mezőgazda. ISBN: 963-935-890-8.
Kim, H. Y. – Chung, J. (2011): Consumer purchase intention for organic personal care products. Journal of Consumer Marketing, 28(1):40–47. ISSN: 0736-3761. Letöltve: 2019.02.02. DOI: https://doi.org/10.1108/07363761111101930.
Kotler P. (1998): Marketing Menedzsment. Elemzés, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés. Budapest, Műszaki Könyvkiadó. ISBN: 963-16-1534-0.
Lin, R.-D. – Chen, M.-C. – Liu, Y.-L. – Lin, Y.-T. – Lu, M.-K. – Hsu, F.-L. – Lee, M-H. (2015): New Whitening Constituents from Taiwan-Native Pyracantha koidzumii: Structures and Tyrosinase Inhibitory Analysis in Human Epidermal Melanocytes. International Journal of Molecular Sciences, 16(12):28598–28613 1–16. ISSN: 1422-0067. Letöltve: 2020.12.11. DOI: https://doi.org/10.3390/ijms161226115.
Mainieri, T. – Barnett, E. G. – Valdero, T. R. – Unipan, J. B. – Oskamp, S. (1997, Online Megjelenés: 2010): Green buying: The influence of environmental concern on consumer behavior. Journal of Social Psychology, 137(2):189–204. ISSN: 0022-4545, online: 1940-1183. Letöltve: 2019.04.21. DOI: https://doi.org/10.1080/00224549709595430.
Malhotra, N. K. (2005): Marketingkutatás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó. ISBN: 2310001779897.
Matić, M. – Puh, B (2016): Consumers’ purchase intentions towards natural cosmetics. Econviews (Ekonomski Vjesnik) Croatia, God. BR. 29(1):53–64. https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/ekonomski-vjesnik/article/view/3689. ISSN: 1847-2206 (Online). Letöltve: 2020.04.11.
Michaelidou, N. – Hassan, L. M. (2008): The Role of Health Consciousness, Food Safety Concern and Ethical Identity on Attitudes and Intentions towards Organic Food. International Journal of Consumer Studies, 32(2):163–170. Online ISSN: 1470-6431. Letöltve: 2021.06.11.https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/828/1/IJCS_Michaelidou%20%20Hassan%20Role%20of%20health%20consc.pdf
Nguyen, T. T. H. – Yang, Z. – Nguyen, N. – Johnson, L. W. – Cao, T. K. (2019): Greenwash and Green Purchase Intention: The Mediating Role of Green Skepticism. Sustainability, 11(9):2653, 1-16. ISSN: 2071-1050. Letöltve: 2021.03.04.DOI: https://doi.org/10.3390/su11092653.
Roberts, J. A. (1993): Sex Differences in Socially Responsible Consumers' Behavior. Psychological Reports, 73(1):139–148. ISSN: 00332941, 1558691X. Letöltve: 2019.02.02. DOI: https://doi.org/10.2466/pr0.1993.73.1.139.
Rybowska, A. (2014): Consumers attitudes with respect to ecological cosmetic products. Zeszyty Naukowe Akademi Morskiej w Gdyni. 84, 158–164. ISSN: 1644-1818, e-ISSN: 2451-2486. Letöltve: 2019.12.12.https://zeszyty.umg.edu.pl/sites/default/files/ZN262.pdf
Sajtos L. – Mitev A. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest, Alinea. ISBN: 9789639659087.
Székelyi M. – Barna I. (2008): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest, Typotex Kiadó. ISBN: 9789632790121.
Széky P. (1987): Korunk környezetbiológiája. Az ökológia alapjai. Második, bővített kiadás. Budapest, TK. ISBN: 963-17-9423-7.
Tarkiainen, A. – Sundqvist, S. (2005): Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food. British Food Journal, 107(11):808–822. ISSN: 0007-070X. Letöltve: 2021.10.13.
Törőcsik M. (2007): Vásárlói magatartás. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN: 9789630583976
Tsakiridou, E. – Boutsouki, C. – Zotos, Y. – Mattas, K. (2008): Attitudes and Behaviour towards organic products: an exploratory study. International Journal of Retail & Distribution Management, 3(2):158–175. ISSN: 0959-0552. Letöltve: 2020.03.04. DOI: https://doi.org/10.1108/09590550810853093.
Turcsán T. (2020): A környezetvédelem egyre fontosabb probléma a vásárlók számára. Store Insider Az FMCG szakma lapja, 2(3):58–60. ISSN: 2631-1178.
Verbeke, W. (2007): Az élelmiszerkockázatokra adott fogyasztói reakciók és a kommunikáció. Élelmiszervizsgálati Közlemények, 53(1):26–36. ISSN 0422-9576. Letöltve: 2019.03.23. https://eviko.hu/Portals/0/ujsagok/Arcivum/2007/1_szam/EPA03135_elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2007_01.pdf
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Gazdaság és Társadalom

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GAZDASÁG & TÁRSADALOM