Az erdei iskolák és a népköltészeti alkotások szerepe a halál témájához való közelítésben

Szerzők

  • BAJZÁTH Mári Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely, Budapest

Kulcsszavak:

halál, tabu, kommunikáció, tudásátadás, erdő- és mesepedagógia, death, taboo, communication, learning and teaching, forest and folktale pedagogy

Absztrakt

Magyarul — A halálról való tudás, növeli az élet értékét. A halál témája mégis sokszor tabu, sem a szülők, sem a pedagógusok nem beszélnek róla. A családi és az intézményes nevelés gyakorlatának gyakran nem része a halálról való nyílt kommunikáció. A halállal kapcsolatos kogníciók, az egyén végességéről és az élet értékéről megszerzett tudás, élethosszig tartó tanulás eredménye, amelynek alapjait gyermekkorban sajátítjuk el. Az erdőpedagógia megválaszolandó kérdése, az új és régi erdő-pedagógus-erdőmérnök generációk fontos kihívása: Hogyan lehet elfogadhatóvá tenni azokat az értékmegőrző és értékteremtő tevékenységeket, amelyek az ember és a természet viszonyához évezredek óta hozzátartoznak? Az erdő és az erdei iskola, mint helyszín, a természet és változásai, a népköltészeti alkotások, mint eszközök, támogató segítséget adnak a téma feldolgozásához. A népköltészeti alkotások évszázadok tudását rejtik, bátorítanak, útmutatást adnak, élni és halni tanítanak, erősítik az önbizalmat és ősbizalmat. A szorongásokkal és félelmekkel teli XXI. századunkban, erre minden gyermeknek szüksége és joga van.

Angolul — The Role of Forest Schools and Folk Poetry in Approaching the Theme of Death | Knowing death increases the value of life. But death is often a taboo subject, parents and teachers do not talk about it, and open communication about death is not part of family and institutional education. Learning about death, about the finitude of the individual and the value of life, is the result of lifelong learning, the foundations of which are acquired in childhood. The question to be answered in forest pedagogy, an important challenge for new and old generations of forest educators and forest engineers, is how to make acceptable the value-preserving and value-creating activities that have been part of the relationship between man and nature for thousands of years. Forests and forest schools as an environment, nature and its changes, and folk art as a tool, provide supportive aid to address this question. Folk poetry is a source of centuries-old knowledge, encouragement, guidance, life and death lessons, self-confidence and ancient trust. In our 21st century, full of anxieties and fears, every child needs and has a right to this.

Hivatkozások

BAJZÁTH M. (2014–2023): Népmesekincstár sorozat kötetei. Lampion könyvek és Kolibri Kiadó, Budapest.

BAJZÁTH M. (2015): Mesefoglalkozások gyűjteménye. Pedagógusoknak. Kolibri Kiadó, Budapest.

BETTELHEIM, B. (2005): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina Kiadó, Budapest.

BOLDIZSÁR I. (2004): Mesepoétika. Akadémiai Kiadó, Budapest. KOVÁTSNÉ NÉMETH M. (1998): Erdőpedagógia. Apáczai Csere János Főiskola, Győr, 250. p.

KOVÁTS-NÉMETH M. (2010): Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs, Comenius Kft. 314 p.

MOLNÁR K. (2018): A néphagyományokban rejlő környezettudatosság. In: Lett B.– Stark M. – Schiberna E. – Gál J. – Horváth S. (szerk.) (2018). Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2018. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron : ISBN: 978-963-334-197-1; ISBN online: 978-963-334-198-8 : pp 67-72. Letöltető: http://evgi.emk.uni-sopron.hu/images/Kiadv%C3%A1nyok/2018/ Tankot_MKT_018_09_Molnar_Katalin.pdf ; Hivatkozva: 2023.06.16.

NAGY M. 2015: A gyermek és a halál. Pont Kiadó, Budapest.

PIAGET J. 1970: Válogatott tanulmányok. Bp.: Gondolat Kiadó, 1970. 346–407. pp.

PIAGET, J. – INHELDER, B. 1999: Gyermeklélektan. Osiris, Budapest.

SOLYMOS J: És a fák is elalszanak. Letöltető: https://vasarnap.com/archivum/es-a-fak-is-elalszanak Hivatkozva 2022.11.10.

TÓTH A. 2015: Az emberek elvesztik az életüket véletlenül… – Beszélgetések óvodásokkal és szüleikkel a halálról Letöltető: https://epa.oszk.hu/02400/02411/00005/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2015_1_039-051.pdf ; Hivatkozva: 2022.11.10

VARGA E. 2021: Tabu a gyermekirodalomban. SZTE, Szeged In: Bajzáth M: „Hogy a halál ne tabu legyen…” A Népmesekincstár mesepedagógia eszközei és módszerei kisgyermekkorban a halál témakörében. pp.121-134.

VEKERDY T. 2013: Jól szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked? Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 145–153. pp.

BAJZÁTH Mária: Az erdei iskolák és a népköltészeti alkotások szerepe a halál témájához való közelítésben

##submission.downloads##

Megjelent

2023-06-28

Hogyan kell idézni

BAJZÁTH Mári. (2023). Az erdei iskolák és a népköltészeti alkotások szerepe a halál témájához való közelítésben. Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére, 14(1), 99–107. Elérés forrás https://journal.uni-sopron.hu/index.php/tmkt/article/view/tanulmanykotet-meszaros-karoly-tiszteletere-2023-099-107